دسته بندی

«چگونه مانند دانش آموز با هوش مطالعه کنیم »

«چگونه مانند دانش آموز با هوش مطالعه کنیم »

 

درسنامه ها چه نوع کتابهایی هستند ؟

 
 
چگونه می توانیم کیفیت مطالعه خودمان را مانند دانش آموزان باهوش بالا ببریم ؟در مقاله چگونه کتابهای کنکور خود را انتخاب کنیم ؛ انواع و اقسام کتابهای کنکوررا به 11 گروه تقسیم کردیم و توصیف کوتاهی هم از آنها ارائه دادیم . از این پس سعی خواهم کرد هر گروه از کتابها را با مثال و توصیف های تکمیلی تجزیه وتحلیل کنیم و هدف نویسنده و همچنین مورد استفاده کتابها را برایتان توضیح دهیم . آنگاه انتخاب نهایی با شماست . گاهی اوقات بچه های کنکوری آنقدربر اشتباه خود اصرار می کنند ، حتّی وقتی هم از آنها می پرسی که چرا این کتاب !؟ می گویند: مشاور ما گفته !!! باورم نمی شود ! مشاورین چه در تهران و چه در بهشهر باشند اساساً هر کجای کره زمین باشند با هر مقام علمی ، اجازه ندارند کتاب مشخصی را به دانش آموزان معرفی کنند مگر اینکه دلیل مشخصی داشته باشند . مثلاً بدانند که دانش آموزچه ویژگی هایی دارد.  و کیفیت مشکل او در چیست !؟

البته این  از فواصل دور غیر ممکن است و مشاورین بر اساس ادعای دانش آموزان که مثلاً در امتحان کنکور آزمایشی دو بار تست شیمی را غلط زده قضاوت می کنند!؟ مشاوره در هر شکلی که باشد یکی از کارهایش معرفی کتاب است اما او باید بداند دانش آموز دقیقاً و دقیقاً چگونه زندگی می کند و توانایی های او را در یک دوره حداقل دو ماهه درکیفیت مطالعه و ارزشیابی تجزیه و تحلیل کند و با شناخت خوب خود از همه انواع 11 گانه کتابها مناسبترین آن را در موقع مناسب به دانش آموز معرفی کند !؟
این کار از راه دور غیر ممکن است .متاسفانه ازنزدیک مشاورین ادعاکننده در بهشهر بدون آشنایی با روشهای یادگیری و اصول مشاوره صرفاً با آزمایش و خطا دائماً ذهن دانش آموز را به بازی میگیرند و به او خط و ربط میدهند.
یک حقیقت بزرگ در کنکور وجود دارد . و آن این است که همه ابزارهای خوب مثل : کتابها ، کنکور های آزمایشی و موسسات و کلاسهای آموزشی  ، بین 10 تا 15 درصد در موفقیت شما تاثیر دارند . همه این عَلم و کُتل ها برای نهایتاً 15 درصد است . اصل کار هوش و تلاش خودتان و درک و د ریافتتان از کتابهای درسی است . و بس .
بگذریم ؛ می خواستم کتابهای فاگو را که زیر مجموعه کتابهای درسنامه است معرفی کنم : بله ، این کار را ازیک مثال ساده شروع می کنم ؛ یک داوطلب کنکور را تصور کنید که قدرت این را دارد که 100 درصد از سوالات را پاسخ بگوید. او چگونه می خواند؟ چه حقیقتی در مورد مطالعه او وجود دارد؟به طور قطع نگاه او به یک  مطلب مهم و یا نسبتاً مهم با نگاه دیگران که سطحی و فراگیر است تفاوت های فاحش دارد .او مطالب را با دقت می خواند و با مطالب قبلی موجود در ذهن مرتبط می کند و مهمتر از این او مطالب جدیدی را که از تلفیق ایندو بوجود آمده کشف می کند. او از سوالاتی که پی در پی در ذهنش بوجود می آید سر باز نمی زند و عبو رنمی کند بلکه گاهی در پی پاسخ آنها به کتابها درسی دیگر مراجعه می کند . شاید شما بگویید او خیلی با هوش است !؟ بله البته که هست ولی هوش یک فردِ با هوش به او در سرعت عمل و کیفیت پرسش های بوجود آمده کمک میکند ، منظورم از کیفیت پرسش همان سطح دشواری است . در مورد سرعت مهم نیست چون شما می توانید با سرعت کمتری به همان نتیجه برسید ولی در مورد کیفیت شاید هرگز نتوانید مثل او عمیق فکر کنید ؛ پس چه کاری می تواند موثر باشد : خواندن کتابهای درسنامه در این مواقع بسیار اهمیت دارد. چرا که نویسنده نکات مهم و با کیفیت را انتخاب میکند و پیوند های بین مطالب را برای شما توصیف میکند . یعنی همان کاری را میکند که یک نابغه در ذهنش انجام میدهد . حالا شما با یک فرد نابغه در مورد درک  ودریافت عمیق مطالب برابر هستید می ماند تلاس شما برای به خاطر سپردن ، که آنهم با روشهای مطالعه و برنامه ریزی علمی .
کتابهای فاگو بویژه زیست شناسی از این دسته کتابها هستند . البته کتابهای دیگری هم وجود دارد مانند درسنامه های گاج ، کتابهای زیر ذره بین و چند کتاب دیگر .... نویسندگانِ کتابهای درسنامه سطر به سطر کتاب درسی را می خوانند و برای شما تجزیه و تحلیل می کنند و مطالب حاصل از ترکیب مطالب را برای شما بازگو می کنند .
 
گروه مطالعاتی کتابسرای دانشجو بهشهر 5 آذر ماه 98